برف های بهاری

تک بیت های قشنگ. طرح های عاشقانه و موضوعات آموزشی

برف های بهاری

تک بیت های قشنگ. طرح های عاشقانه و موضوعات آموزشی

معلومات جالب در مورد چشم

دانستنی های جالب در مورد چشم انسان

اطلاعات شگفت انگیز درباره چشم
1-چشم ها بعد از مغز، پیچیده ترین عضو بدن شما هستند.

2- چشم ها بیش از 2 میلیون بخش فعال دارند.

3- چشم ها در هر ساعت 36000 بایت (bits: واحد اندازه گیری اطلاعات) اطلاعات را تهیه می کنند.

4- در شرایط مناسب و صحیح می توانند روشنایی یک منبع نور را در فاصله 5/22 کیلومتری تشخیص دهند.

5- نزدیک به 85 درصد کل معلومات شما از طریق چشم ها به دست می آید.

6- چشم ها از 65 درصد مسیرهای منتهی به مغز استفاده می کنند.

7- چشم ها می توانند فوراً صدها ماهیچه و اندام را در بدن شما فعال کنند.

8- در طی یک عمر طبیعی، چشم ها می توانند مانند یک دوربین، 24 میلیون عکس از دنیای اطرافتان برای شما بگیرند.

9- ماهیچه هایی که از داخل، چشم های شما را حرکت می دهند، قوی ترین عضلات برای این کار هستند. این عضلات 100 برابر قوی تر از مقدار مورد نیاز هستند.

10- کره چشم افراد بزرگسال حدود 5/2 سانتیمتر قطر دارد. از کل سطح کره چشم، فقط یک ششم آن یعنی قسمت جلویی آن در معرض دید قرار دارد.

11- چشم ها تنها قسمتی از بدن هستند که می توانند در هر زمانی صد در صد فعال باشند، شب یا روز و بدون هیچ استراحتی.

پلک های چشم و ماهیچه های خارجی چشم نیاز به استراحت دارند، حالت لیز بودن و نرمی سطح چشم بایستی از نو تجدید شود، ولی خود چشم ها هرگز نیاز به استراحت ندارند.

با این همه، هر چند وقت یک بار به چشم هایتان استراحت دهید.

12- بینایی چشم ها، با ارزش ترین حس برای شماست. لذا به خوبی از آنها مراقبت کنید و در حفظ سلامتی آنها کوشا باشید
دلیل وجود ابرو ها این است که از ریخته شدن عرق به داخل چشم ها جلو گیری کند.دیابت اولین علت نابینایی در آمریکا است.انسان در هرسال بیش از 6 ملیون بار پلک می زند.. 

چشم و بیماریهای چشم :شاید به جرات بتوان گفت حس بینایی یکی از مهمترین حواس انسان است بطوریکه هیچ یک از اعضای حسی دیگر از نظر دریافت حجم عظیم اطلاعات دارای چنین گنجایشی نیستند.در هنر ، مذهب و فلسفه ، چشم نمایانگر روح و جوهر قدرت است . با این حال بسیاری از مردم دچار اختلال بینایی هستند ولیکن اکثر آنان نسبت به مشکل خود نا آگاهند. این امر در کودکان بسیار بارز تر است.پیامد های عیوب انکسار از قبیل : سردرد ، دو بینی ، چشم درد ، قرمزی چشم ، اشکریزش ، ترس از نور باعث عدم تمایل به انجام کارهای چشمی می شود.

قرمزی چشم : قرمزی چشم یکی از علائم شایع بیماریهای چشم است و علت آن پر خون شدن ملتحمه یا صلبیه و یا عروق مژهای ، ضربه ها ، وخشکی و افزایش فشار داخلی چشم می باشد.

خشکی چشم : احساس خراش ، خارش و سوزش ناشی از خشکی چشم ها یکی از شکایات شایع افراد پیر است لیکن بروز آن در هر سنی امکان پذیر است . علل آن متعدد و از جمله خشکی محیط زندگی ،بیماریهای موضعی چشم ، و دارو هایی که باعث کاهش هر یک از اجزای تولید اشک میشود میباشد

تیرگی دید :eyestrain: مهمترین علل تیرگی دید عبارنتد از عیب انکسار چشم ، کدورت قرنیه ، آب مروارید ، کدر شدن مایع زجاجیه ، خونریزی ، و ..... می باشد.

دو بینی : diplopic: دو بینی یا چپی چشم مربوط به عدم تعادل یا تطابق عضلات خارج چشمی است . این عدم تطابق ممکنست ناشی از ابتلای اعصاب سوم ، چهارم و یا ششم مغزی در اثر آسیب ، اختلال عروقی تومور درون جمجمه ، مننژیت یا از بین رفتن میلین و یا شکستگی استخوانهای حفره چشم باشد.

پارگیهای پلک : در صورتیکه لب پلکها پاره شده باشد لازم است بیمار به متخصص ماهری معرفی شود که در دوختن پارگی دقت کند. در صورت عدم دقت ممکنست شکاف یا ناهمواری دائمی باقی بماند.

پریدن یا باصطلاح زدن پلکها :پریدن پلکها نشانه بیماری خاص چشمی نیست بلکه زمانی در اثر فعال شدن اعصاب نگهدارنده پلک می باشدکه مکررا با پریدن خود ما را به توجه بیشتر به وضعیت عصبی دستگاه عصبی صورت سوق می دهد و با آرامش و ریکس شدن و خواب آرام بر طرف می شود . ولی اگر این پریدن بطور همیشگی باشد باید به تیکهای عصبی صورت توجه کرد که این خود از مسائل عصبی منشا می گیرد و باید از طریق استفاده از دوز مورد نیاز دارو برای مدتی استفاده کرد. باید توجه داشته باشیم که افتادگی پلک وجود نداشه باشد که این مداوایش مقوله ای جداگانه است.

خوف النور :photophobis :علت این عارضه بیشتر از التهابات قرنیه ، افاکی ، و ...... چشم است .با شیوع کمتری در تب های ویروسی مانند آنفلونزا ، و ذات الریه نیز خوف النور معمولا با با درد کره چشم عارض می شود.

اورام ملتحمه چشم : conjunctivitis: ورم ملتحمه چشمی ممکنست میکروبی باشد که بطور معمول با استفاده از دارو های سولفامید موضعی ظرف 10 یا 14 روز بهبود می یابد و یا اینکه ویروسی باشد که معمولا با تب و فارنژیت و ورم غدد لنفاوی همراه است که بعد از 2 هفته با استفاده از سولفامید ها بهبود می یابد.

تراخم : trachoma: تراخم در مناطق آلوده یکی از علل شایع کوری است که در سنین کودکی افراد را مبتلا می کند . شروع تراخم در کودکان بصورت پنهان و همراه با علائم مختصر است لیکن در افراد بالغ بیماری بصورت حاد جلب توجه می کند و با علائمی چون قرمزی چشم ، خارش، اشکریزی ، و مختصر ترشح همراه است . لذا توجه به همه بیماری های چشمی جهت ایمن سازی توصیه می شود. سرایت بیماری تراخم مستقیم و از راه دستهای آلوده یا حوله یا مواد آرایشی چشم و دیگر اشیاء آلوده صورت می گیرد.درمان اصلی تراخم تجویز تتراسیکلین است که برای 3 تا 5 هفته مصرف می شود.در صورتی که درمان بموقع انجام شود هیچ عارضه ای بر جا نمی گذارد.

بینایی مهمترین حس آدمی است زیرا بیش از 80 درصد اطلاعاتی که از محیط اطراف حاصل می‌آوریم از راه چشم است. چشم انسان اندامی کروی به قطر 5/2 سانتیمتر است که بوسیله تعدادی رباط در حدقه استخوانی آویزان است. شش ماهیچه بیرونی حرکت کرده چشم را به عهده دارند غده اشکی بطور مرتب سطح جلویی چشم را مرطوب نگه می‌دارد اعصاب و رگهای خونی چشم و بافت چربی و بافت پیوندی قسمتهای دیگر حدقه چشم است پلکها روی چشم را می‌پوشانند و یک سیستم مجرایی بطور مداوم ترشحات غدد اشکی را به درون حفره بینی می‌ریزد. برخی بیماریهای مهم چشم عبارتند از:

نزدیک بینی: معمولا در اثر زیادی تحدب عدسی ایجاد می‌شود در این حالت تصویر در جلو شبکیه تشکیل می‌شود شخص نزدیک بین ، بین اشیای نزدیک را به خوبی می‌بیند ولی اشیای دور را به وضوح نمی‌بیند نزدیک بینی را با استفاده از عینکهایی با عدسی مقعر اصلاح می‌کنند و در این بیماری کره چشم بیش از حد بلند است.

دوربینی معمولا در اثر کاهش تحدب عدسی پدید می‌آید در چشم دوربین اشیای دور را به خوبی دیده می‌شوند ولی اشیای نزدیک به علت اینکه تصویر آنها در پشت شبکیه تشکیل می‌شود به روشنی دیده نمی‌شوند دوربینی را با استفاده از عینکهایی با عدسی محدب اصلاح می‌کنند. در این بیماری کره چشم بیش از حد کوتاه است.

گل مژه :گل مژه التهاب غده چربی کنار مژه‌های چشم است. برآمدگی قرمز دردناکی در کنار پلک ظاهر و به زودی به جوش چرکین تبدیل می شود. بسیاری از طریق تماس دست یا حوله آلوده با چشم حاصل می آید.

ورم ملتحمه :پرده پیوندی که سطح داخلی پلکها را فرا گرفته است ملتحمه نام دارد این پرده به علت عفونت یا در نتیجه حساسیت قرمز و متورم شده با خارش همراه می‌شود گاهی ورم ملتحمه در فصل معینی مثلا بهار عود می‌کند دلیلش آن است که چشم شخص نسبت به بعضی بوها یا دانه گرده گلها حساس است این بیماری که ملتحمه بهاره نام دارد ممکن است سالها ادامه یابد اما بالاخره پس از طی دوره خود بهبود می‌یابد. ملتحمه عفونی در نتیجه ورود میکروب به پرده ملتحمه پدید می‌آید. در این صورت دستهای آلوده ، استفاده از حوله افراد دیگر و انتشار ترشحات اشک افراد مبتلا می‌توانند میکروب را به چشم انتقال دهند.

شب کوری:وقتی مقدار ویتامین A در شدت در بدن کم می‌شود عارضه‌ای به نام شب کوری پدید می‌آید در این حال شخص در نور کم قادر به دیدن نیست زیرا ماده ریتینال کافی در سلولهای استوانه‌ای وجود ندارد.

کورنگی :کورنگی عارضه‌ای است که جنبه ارثی دارد و در آن شخص یک یا چند رنگ ویژه را نمی‌بیند علت این است که پروتئین موجود در یک یا هر سه نوع مخروطی به درستی عمل نمی‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد